https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiOgzJ3vML0hyphenhyphen9i1875wXz3DZvhD4VkF4CbachcrfN2iXV29LtY2kvTWU4i6CmUwciIhePMo33g51f7ePVrjRi6o80Q8HAhLn3Oa4XvedbGIABQKoI3-62eYZWhRheifHl5vYGvmaTgeLY/s1600/assalamualaikum.png

Selasa, 30 September 2014

DISLEKSIA

APAKAH ITU DISLEKSIA?


Disleksia adalah sejenis masalah pembelajaran khusus yang kerap berlaku. Kanak-kanak disleksia mempunyai masalah menguasai tugasan sekolah walaupun mereka telah berusaha. Masalah asasnya adalah perbezaan cara otak berfungsi dalam menghubungkan simbol visual dan bunyi. Mereka mungkin mengalami kesukaran membaca, menulis, memahami, mengeja dan mengira. Kanak-kanak lelaki lebih ramai bermasalah disleksia berbanding kanak-kanak perempuan



PUNCA-PUNCA BERLAKUNYA DISLEKSIA

1)Keturunan atau genetik
vAhli keluarga yang mempunyai masalah yang sama dan mungkin boleh diwarisi. Hal ini disebabkan oleh kromosom 15,1 dan 16 yang boleh dipertuturkan secara turun temurun.
2)Biologi
vSejarah kanak-kanak semasa dilahirkan adalah tidak cukup bulan, kekurangan oksigen semasa dilahirkan atau kelahiran yang amat sukar. Hal ini akan menjejaskan otak dan akan menyebabkan kanak-kanak mengalami masalah belajar.
3)Kematangan
vTerdapat kanak-kanak yang lambat perkembangan pada bahagian tertentu dalam sistem saraf mereka. Pada kebiasaannya, lelaki lambat matang berbanding perempuan dan ini merupakan salah satu kemungkinan punca terjadinya disleksia.



APAKAH CIRI-CIRI DISLEKSIA?

Di peringkat pra sekolah:
§Lambat bertutur
§Mengalami kesukaran sebutan atau rima
§Sukar menulis nama sendiri
§Sukar mengenal bentuk atau warna
§Sukar memberitahu cerita yang dipelajari
§
Di alam persekolahan:
§Gagal menguasai tugasan sekolah
§Tidak suka membaca dan mengelak dari membaca di kelas
§Kesilapan membaca huruf, perkataan dan nombor (bacaan terbalik)
§Kurang koordinasi seperti sukar mengikat tali kasut
§Kesukaran memahami, mengingat dan mengikut arahan
§Selalu tersalah letak atau hilang barang atau kerja sekolah



APAKAH MASALAH YANG MUNGKIN DIALAMI?

1.Salah sangka dan digelar sebagai malas, bodoh atau lembab

2.Pembetukan imej diri yang sihat terjejas dan mengalami rasa rendah diri

3.Jika tidak dikenalpasti dan dibantu diperingkat awal:
Ø Ganguan emosi (seperti kemurungan)
Ø Masalah tingkah laku (seperti melawan, kecelaruan tingkahlaku)
Ø Rendah pencapaian akademik (menyebabkan keciciran sekolah)  




LANGKAH-LANGKAH UNTUK MEMBANTU KANAK-KANAK DISLEKSIA

q Bantu kanak-kanak dan keluarganya mengendalikan permasalahan ini dan membina keyakinan diri anak
q
q Bantu anak menguasai maklumat secara beransur-ansur
q
q Pengulangan semasa mengajar
q
q Gunakan video atau kaset untuk belajar
q
q Mengadakan program pemulihan khusus











0 aku:

Catat Ulasan